Tracon X World Cosplay Summit logo

Cosplaykilpailujen säännöt

Huomaa, että ilmoittautuminen ohjeineen löytyy eri sivulta. Tutustu kuitenkin ensin tämän sivun sääntöihin.

Sisällysluettelo

Tiivistelmä

Lauantaina Traconissa järjestetään World Cosplay Summitin (WCS) Suomen karsinta, paricosplaykilpailu sekä pukudesignkilpailu. Sunnuntaina järjestetään yksi Nordic Cosplay Championshipin (NCC) Suomen karsinnoista sekä esityskilpailu.

Tiedot kilpailuista löydät tältä sivulta, jonka lisäksi tarkempaa kilpailukohtaista tietoa NCC-karsinnasta on omalla sivullaan. Huomaa, että WCS-karsinnan portfoliohaku on jo sulkeutunut, eikä tähän kilpailuun voi enää ilmoittautua. Karsintaan valituille on toimitettu lisätiedot sähköpostitse.

Oleelliset muutokset vuodesta 2014 ovat seuraavat.

  • WCS-karsinnassa on otettu käyttöön portfoliohaku.
  • Missimittari-originaaliasunäytös on korvattu pukudesignkilpailulla, jonka säännöt ovat kuitenkin lähes identtiset. Katsoimme, että uusi nimi kuvastaa paremmin kilpailun tyyppiä: upeat puvut lähteeseen katsomatta.
  • Tracon-juhlavuoden kunniaksi toistamme Tracon II-IV:ssä nähdyn parikilpailun. Kyse on kahden hengen pukukilpailusta ilman esitystä.
  • Proppisäännöksiä on tarkennettu. NCC-, WCS- ja esityskilpailun osallistujien tulee toimittaa tiedot propeista erillisellä lomakkeella.
  • Valaistusohjeita on yksinkertaistettu ja näihin on tarjolla uusi, helpompi lomake.
  • Hall cosplay -kilpailua ei ole tänä vuonna.
  • Videokuvaustoiminta kilpailujen aikana on aktiivisempaa.

Päivitys 13.7. klo 18.15: Monelle on tullut uutena tietona ilmoittautumisen kohta, jossa pyydetään kertomaan juontajalle tietoa puvusta tai esityksestä lausuttavaksi yleisölle. Ilmojen tarkastusvaiheessa asia huomioidaan - vaikka kentässä ei olisi vielä tietoa, ilmoittautumiset hyväksytään jos muut kohdat ovat ok. Tätä kohtaa voi käydä päivittämässä 2.8. saakka, ks. tietojen muuttamisohje.

Takaisin sisällysluetteloon

Päällekkäisen osallistumisen rajoitukset

Huomaa seuraavat, kaikkia eri kilpailuja koskevat rajoitukset päällekkäisen osallistumisen osalta.

  • Esityskilpailu sekä NCC- ja WCS-karsinnat ovat toisensa poissulkevia kilpailuja. Voit osallistua vain yhteen näistä.
  • Pukudesignkilpailuun osallistuva ei voi osallistua WCS-karsintaan, mutta voi kuitenkiin osallistua esityskilpailuun tai NCC-karsintaan.

Takaisin sisällysluetteloon

Parikilpailu

  • Kilpailu on kahden hengen pukukilpailu, johon ei kuulu esitystä. Voittaja valitaan yksinomaan pukujen perusteella.
  • Kilpailu noudattaa suurelta osin Tracon II:n cosplaykilpailun sääntöjä.
  • Kilpailupäivä on lauantai, katso tarkemmat aikataulut alta.
  • Sallitut puvun aiheet ovat animaatio, sarjakuva, elokuvat, TV-sarjat ja videopelit ym. fiktiiviset hahmot lähdemaasta riippumatta. Hahmosta on oltava virallista, julkaistua taidetta/kuvia.
  • Pukujen on oltava itse tehtyjä. Muokattuja valmisvaatteita voi käyttää rajoitetusti, 90% puvusta tulisi olla itse valmistettua (poislukien kengät, peruukit). Valmiina ostettuja tai mittatilauspukuja ei hyväksytä.
  • Kilpailijan velvollisuuksiin tapahtumapäivänä kuuluu ilmoittautuminen backstagella, valokuvaus, tuomarointi ja lavaosuus, jossa kilpailijat näyttäytyvät yleisölle.
  • Tuomarointi tapahtuu ennen lavaosuutta ja tuomaristo palkitsee kolme kilpailijaa.

Esityskilpailu

  • Kilpailuun voi osallistua joko yksin tai korkeintaan 15 hengen ryhmässä.
  • Kilpailupäivä on sunnuntai, katso tarkemmat aikataulut alta.
  • Kilpailijan velvollisuuksiin tapahtumapäivänä kuuluu ilmoittautuminen backstagella, valokuvaus sekä esitys lavaohjelmassa.
  • Voittaja valitaan esityksen perusteella.
  • Esityksen maksimipituus on 3 minuuttia.
  • Esityksessä saa käyttää apunaan erilaisia helposti siirrettävissä olevia lavaproppeja oman harkintansa mukaan. Lava- ja muista propeista tulee tehdä ilmoitus ennakkoon määräpäivään mennessä, ks. ohjeet tilasta ja propeista. Jos olet epävarma lavapropin sopivuudesta kilpailuun, ota yhteyttä järjestäjiin.
  • Kilpailuun ei saa osallistua asulla, joka on sijoittunut palkintosijoille jossain aikaisemmassa tapahtumassa.
  • Pukuja ei arvioida erikseen, eivätkä puvut vaikuta arviointiin. Puvut voivat kuitenkin vaikuttaa esityksen yleiseen ilmeeseen ja pukujen on oltava tunnistettavissa ilmoitetuiksi hahmoksi.
  • Sallitut puvun aiheet ovat sarjakuva-, TV-, elokuva-, peli- yms. hahmot, sekä artistit ja bändit lähdemaasta riippumatta. Hahmoista on oltava virallista, julkaistua taidetta/kuvia. Omat hahmot eivät ole sallittuja.
  • Kilpailuun tulee ilmoittautua ennakkoon tällä sivulla mainittujen aikarajojen puitteissa. Osallistumispaikkojen määrä on rajallinen.
  • Osallistujat saavat maksutta sunnuntailipun, jonka voi päivittää viikonloppulipuksi tapahtumaan saapumisen yhteydessä päivälipun hintaan.

Esityskilpailun tuomarointi

Cosplayesityskilpailu tuomaroidaan kolmen tuomarin voimin, joista jokainen tuomari keskittyy tuomaroinnissa omaan osa-alueeseensa. Tuomari pisteyttää esityksen omasta näkökulmastaan. Jokainen tuomari antaa omalta osa-alueeltaan 1-10 pistettä, jolloin maksimipistemäärä on 30 pistettä per osallistuja.

Esitys arvostellaan kolmesta näkökulmasta:

  1. Kokonaisuus
    • Valot, äänet, hahmo ja sarjauskollisuus. Yksi tuomareista perehtyy tarkasti lähteeseen ja arvostelee esitystä täysin lähteen perusteella. Kuinka ääni- ja valomaailma sopii lähdeteokseen, onko näytteleminen ja esityksen juoni hahmo- ja sarjauskollista?
  2. Tarina
    • Toinen tuomari arvioi esitystä yleisen kerronnan puitteissa. Arviointiin vaikuttaa draamankaari ja kerronnalliset menetelmät. Miten esityksessä on onnistuttu kertomaan tarina ja miten se vaikuttaa katsojaan?
  3. Tekniikka
    • Kolmas tuomari arvioi esityksen teknisen osaamisen perusteella. Miten esimerkiksi tanssiminen, näytteleminen, trikit ja temput toimivat?

Takaisin sisällysluetteloon

Pukudesignkilpailu

Pukudesignkilpailu tarjoaa mahdollisuuden esitellä originaalihahmoon pohjautuvaa asua yleisölle. Asun lähteenä voi toimia esimerkiksi oma roolipeli-, larp-, sarjakuva-, furry-, keskiaika- tai muu vastaava hahmo, tai oma versio olemassaolevasta hahmosta, esimerkiksi steampunk-versio. Hahmo saattaa olla luotu esimerkiksi peliä, ei-julkaistua tai omakustanteena julkaistua sarjakuvaa tai muuta vastaavaa tarkoitusta varten. Yleisö valitsee osallistujista suosikkinsa, joka julkistetaan sunnuntain cosplaykisojen palkintojenjaossa. Erillistä tuomarointia ei ole. Yleisöäänestyksen järjestämismuoto ilmoitetaan tapahtuman lähestyessä, käytössä on joko tekninen (kännykkäpohjainen) tai perinteinen (lappuäänestys) malli.

Pukudesignkilpailuun voi halutessaan ilmoittautua ennakkoon. Ennakkoon ilmoittautuneet osallistujat saavat maksutta sunnuntailipun, jonka voi päivittää viikonloppulipuksi tapahtumaan saapumisen yhteydessä päivälipun hinnalla. Mikäli paikkoja jää yli, ohjelmaan voi ilmoittautua myös tapahtumassa, kuvauspisteellä lauantaina ennen klo 13.

Osallistujat voivat halutessaan joko vain poseerata tai tehdä esityksen. Esitykselle on aikaa enintään kolme (3) minuuttia. Jos ilmottaudut etukäteen, voit käyttää esityksessäsi taustanauhaa, joka tulee toimittaa annettuun päivämäärään mennessä. Taustanauhaa ei voi käyttää, jos ilmottaudut vasta tapahtumapaikalla. Jos haluat pelkästään poseerata, siihen voi käyttää noin yhden (1) minuutin. Koko aikaa ei ole pakko käyttää. Tämän jälkeen voit halutessaan kertoa yleisölle lisätietoja juontajan avustuksella.

Pukudesignkilpailun vapaamuotoisuuden vuoksi ilmoittautuminen tapahtuu melko vapaamuotoisella sähköpostilla.

Takaisin sisällysluetteloon

Osallistujanumerot

Alla olevissa kilpailukohtaisissa aikatauluissa sekä muissakin tilanteissa viitataan osallistujanumeroihin, jotka lähetetään sähköpostitse hyväksytyille osallistujille ilmoittautumisen sulkeuduttua. Numeron voi tarkistaa myös verkosta, Oma.aniki.fi -sivulta. Kirjaudu sisään, klikkaa sitten vasemmasta valikosta Cosplayn alta "Omat ilmoittautumiset". Osallistujanumero näkyy taulukossa otsikolla #, päivämäärästä seuraavana.

Jokaisella osallistujalla on uniikki osallistujanumero, joiden numerosarjat vaihtuvat kilpailusta toiseen. Voit tarkistaa eri sarjojen numerot tästä.

  • 02-13 - WCS-karsinta
  • 20-29 - Parikilpailu
  • 30-39 - Pukudesignkilpailu
  • 50-59 - NCC-karsinta
  • 70-77 - Esityskilpailu

Takaisin sisällysluetteloon

Aikataulut

HUOM: Aikataulut ovat alustavia ja ne lyödään lukkoon heinäkuun loppuun mennessä. Pyrimme toki siihen, että muutoksia ei enää tulisi.

Aikataulu ennen tapahtumapäivää

  • 13.7. klo 18.00 - 19.7. klo 18.00 - Ennakkoilmoittautumisen ensimmäinen vaihe. Tässä yhteydessä jaetaan noin puolet kaikista paikoista. Mikäli paikat tulevat täyteen, ennakkoilmoittautuminen voidaan sulkea aiemminkin täyteen tulevien sarjojen osalta.
  • 27.7. klo 18.00 - 2.8. klo 18.00 - Ennakkoilmoittautumisen toinen vaihe. Tässä yhteydessä jaetaan loput kaikista paikoista. Mikäli paikat tulevat täyteen, ennakkoilmoittautuminen voidaan sulkea aiemminkin täyteen tulevien sarjojen osalta.
  • 24.8. - Määräaika taustanauhojen, lavavalojen ja proppien tietojen lähettämiselle WCS-, NCC- ja esityskilpailujen osallistujille. Huomaattehan, että määräaika on ehdottoman sitova ja sen laiminlyönti johtaa ilmoittautumisen peruuntumiseen.

Aikataulu WCS-osallistujille lauantaina

  • 9.00 - Pääsy backstagelle ja pukuhuoneisiin avautuu. Ilmoittaudu saadaksesi numerolapun, joka oikeuttaa backstage-pääsyyn.
  • 9.00 - 11.00 - Ilmoittautuminen
  • Osallistujanumerot 2-7:
    • 10.30 - 11.30 - Tuomarointi
    • 11.00 - 11.50 - Harjoitukset lavalla ja valokuvaus backstagella.
  • Osallistujanumerot 8-13:
    • 11.45 - 12.45 - Tuomarointi
    • 11.50 - 12.40 - Harjoitukset lavalla ja valokuvaus backstagella.
  • 15.30 - WCS-kilpailijoiden tulee ilmoittautua takaisin backstagelle kilpailuja varten.
  • 16.00 - Kilpailut alkavat: Ensin WCS-karsinta, sitten parikilpailu, pukudesignkilpailu ja lopuksi palkintojen jako.

WCS-tuomarointi ja -lavaharjoitukset käydään numerojärjestyksessä. Valokuvat otetaan lavan läheisyydessä.

Aikataulu parikilpailun osallistujille lauantaina

  • 10.00 - 12.00 - Ilmoittautuminen backstagella.
  • 10.00 - 14.00 - Kuvaus kuvauspisteellä. Ilmoittaudu ensin backstagella jotta saat numerolapun. Pääset kuvauspisteellä jonon ohi numerolappua näyttämällä.
  • 13.00 - 14.00 - Tuomarointi backstagella numerojärjestyksessä.
  • 15.30 - Kilpailijoiden tulee ilmoittautua backstagelle kilpailuja varten. Mahdollisuus lavaan tutustumiseen ilman yleisöä klo 15.45 asti.
  • 16.00 - Kilpailut alkavat: Ensin WCS-karsinta, sitten parikilpailu, pukudesignkilpailu ja lopuksi palkintojen jako.

Aikataulu pukudesignkilpailun osallistujille lauantaina

  • 10.00 - 13.00 - Ilmoittautuminen ja kuvaus kuvauspisteellä. Pukudesignkilpailun osallistujat pääsevät jonon ohi. Ilmoittautuessa saat numerolapun, joka oikeuttaa pääsyn backstagelle.
  • 15.30 - Kilpailijoiden tulee ilmoittautua backstagelle kilpailuja varten. Mahdollisuus lavaan tutustumiseen ilman yleisöä klo 15.45 asti.
  • 16.00 - Kilpailut alkavat: Ensin WCS-karsinta, sitten parikilpailu, pukudesignkilpailu ja lopuksi palkintojen jako.

Pukudesignkilpailuun ennakkoon ilmoittautuneiden tiedot on valmiiksi syötettynä järjestelmään, muuten kaava on sama kaikille. Ilmoittautuminen kannattaa tehdä ajoissa, sillä ilmoittautuessa saa numerolapun joka oikeuttaa pääsyn vain kilpailijoille varatulle backstage-alueelle.

Aikataulu NCC-osallistujille sunnuntaina

  • 8.00 - Pääsy backstagelle ja pukuhuoneisiin avautuu. Ilmoittaudu saadaksesi numerolapun, joka oikeuttaa backstage-pääsyyn.
  • 8.00 - 10.00 - Ilmoittautuminen
  • Osallistujanumerot 50-54:
    • 9.00 - 10.00 - Tuomarointi
    • 9.45 - 10.45 - Harjoitukset lavalla ja valokuvaus backstagella.
  • Osallistujanumerot 54-59:
    • 10.15 - 11.15 - Tuomarointi
    • 10.45 - 11.45 - Harjoitukset lavalla ja valokuvaus backstagella.
  • 11.30 - Ilmoittautuminen takaisin backstagelle kilpailuja varten
  • 12.00 - Kilpailut alkavat: Ensin NCC-karsinta, sitten esityskilpailu ja lopuksi palkintojen jako

Aikataulu esityskilpailun osallistujille sunnuntaina

  • 8.00 - 8.30 - Ilmoittautuminen. Pääsy backstagelle avautuu klo 8.
  • 8.30 - 9.45 - Lavaharjoitukset numerojärjestyksessä, ks. osallistujanumerot ylempänä. Joka osallistujalle on n. 6 minuuttia lava-aikaa. Harjoitusten jälkeen valokuvaus backstage-alueella lavan läheisyydessä.
  • 11.30 - Ilmoittautuminen takaisin backstagelle kilpailuja varten
  • 12.00 - Kilpailut alkavat: Ensin NCC-karsinta, sitten esityskilpailu ja lopuksi palkintojen jako

Takaisin sisällysluetteloon

Tapahtumapaikka, lavan tiedot ja propit

Lisätietoja tapahtumapaikasta sekä paikallepääsyohjeet löydät Traconin sivuilta.

Lavan mitat ja muodot näet pohjapiirroksesta. Löydät isosta salista myös runsaasti tietoa Tampere-talon sivuilta.

Backstage-alue on varattu yksinomaan kilpailujen osallistujille ja tapahtuman järjestäjille. Alueella on useita pukuhuoneita sekä erillisiä peilejä, vesipiste, mehua sekä pientä suolaista ja makeaa. Backstagelta on myös pääsy ison salin yleisöpaikoille, joissa on cosplaykilpailijoille varattu paikkoja kaikkiin ohjelmanumeroihin. Näille paikoille pääsee numerolappua näyttämällä, erillistä paikkalippua ei tarvita.

Valokuvat kilpailijoista otetaan lavan läheisellä erillisellä kisaajien valokuvastudiolla ennen kilpailua. Poikkeuksena tähän ovat pukudesign- ja parikilpailut, joiden osallistujat kuvataan yleisellä kuvauspisteellä, kuitenkin niin ettei näiden osallistujien tarvitse jonottaa.

Proppien osalta NCC-, WCS- ja esityskilpailun osallistujien tulee toimittaa tarkempi selvitys sekä ohjeet lavaproppien sijoittamisesta lavalle. Lataa alla oleva tiedosto, täytä siihen tarvittavat tiedot ja lähetä tiedosto aikataulun määräaikaan mennessä osoitteeseen cosplay(ät)tracon.fi.

Lataa tiedosto: Proppien lähetyslomake ja esimerkki (xlsx, 120 KB)

Takaisin sisällysluetteloon

Lähdekuva

Ennakkoilmoittautumista vaativien kilpailujen (pari, esitys, WCS, NCC) osallistujien tulee toimittaa ilmoittautumisen yhteydessä lähdekuva, josta ilmenee osallistujan tai osallistujien esittämien hahmojen kuvat. Kuvassa tulee ilmetä hahmo tai hahmot siinä puvussa, mitä osallistuja tai osallistujat käyttävät. Lähdekuvat toimitetaan tuomariston käyttöön.

WCS-karsinnassa ja parikilpailussa lähdekuvia on toimitettava vähintään kaksi (2) kappaletta, yksi kummastakin hahmosta. NCC-karsinnassa on kuvia oltava myöskin kaksi kappaletta. Esityskilpailussa yksi kuva riittää, mikäli siinä esiintyvät kaikki esityksen hahmot. Kaikissa kilpailuissa kuvia voi lähettää enintään kuusi (6) kappaletta ja mahdollisimman monen kuvan lähettäminen on erittäin suotavaa.

Takaisin sisällysluetteloon

Taustanauha

Esitys-, WCS- ja NCC-kilpailun osallistujien tulee toimittaa esitystään varten taustanauha, joka sisältää esitykseen kuuluvat musiikit ja/tai puheet. Taustanauhan voi toimittaa myös pukudesignkilpailuun, mutta se ei ole pakollista.

  • Taustanauhan on oltava pituudeltaan yhtä pitkä kuin esityksenkin.
  • Taustamusiikki on toimitettava MP3- tai FLAC-muotoisena tiedostona. On suositeltavaa kiinnittää huomiota tiedoston äänenlaatuun.
  • Kilpailussa ei ole mikrofoneja käytettävänä, taustanauhaan tulee siis liittää myös mahdollisesti tarvittavat vuorosanat. Vaikka lavalla käyttäisi paljonkin ääntä, se kuuluu ilman mikrofoneja erittäin huonosti yleisölle, joten kaikki oleellinen äänimaailma tulee liittää taustamusiikkitiedostoon.
  • WCS-karsinnassa vuorosanojen kielenä on suositeltavaa käyttää englantia. Esityskisassa myös suomen kieli käy.
  • Lisätietoja, vinkkejä ja ohjeita taustamusiikin tekoon on tarjolla erillisessä ohjeessa. Se kannattaa lukea tarkkaan läpi.
  • Taustamusiikki on toimitettava aikataulussa mainittuun määräpäivään mennessä.
  • Toimita taustamusiikin yhteydessä tieto siitä, missä kohtaa se laitetaan soimaan, esimerkiksi ennen ryhmän jäsenten siirtymistä lavalle tai sen jälkeen.
  • Ellei taustamusiikin lähettäjä toisin ilmoita, taustamusiikkikappale soitetaan alusta loppuun yhtenäisesti yhden kerran.
  • Taustamusiikin voi toimittaa sähköpostin liitteenä tai nettinlinkkinä.
  • Lähetä taustamusiikki sekä mahdolliset taustamusiikkiin liittyvät kysymykset sähköpostitse osoitteeseen isosali (ät) tracon.fi.

Videomateriaalia ei ole mahdollista käyttää taustanauhana. Traconissa lavan taustalla oleva projisointikangas on suunniteltu ennen muuta videotuotantoa varten ja tästä johtuen sen alareuna alkaa muutaman metrin verran lattiapinnan yläpuolelta. Cosplayesityksen videotaustana tällainen korotettu taustakangas ei toimisi kovin hyvin. Koska omien taustavideoiden käyttö estäisi lisäksi videokameran käytön, katsoimme parhaaksi jättää taustavideoiden option pois tasaväkisesti kaikista cosplaykisoista.

Takaisin sisällysluetteloon

Lavan valaistus

Yleisiä ohjeista lavavalaistuksesta

NCC-, WCS- ja esityskilpailuissa on mahdollista vaikuttaa lavan valaistukseen. Myös savukone on käytettävissä tänä vuonna. Valo-ohjeet toimitetaan ennakkoon alla olevien kilpailukohtaisten ohjeiden mukaisesti. Muutama yleinen vinkki pätee kaikkiin kilpailuihin.

  • Yksinkertainen toimii: Valo-ohjeista ei kannata tehdä liian monimutkaisia. Viime vuosien voitokkaimmat esitykset on toteutettu hyvin yksinkertaisin ohjein. Valoteknikon on helpompi pysyä näissä matkassa ja lisäksi hän voi käyttää omaa asiantuntemustaan yksityiskohtien parhaan toteutusmallin löytämiseksi
  • Selkeät termit: Lavan puoliskoja kuvatessa käytetään termejä "näyttämövasen" ja "näyttämöoikea", jotka tarkoittavat vasenta ja oikeaa katsottaessa lavalta yleisöön päin. Kuvaathan myös valo-ohjeissa lavalla olevat hahmot selkeästi. Emme voi tuntea kaikkia hahmoja, sen sijaan "punaiseen pukeutunut hahmo" tai "istuva hahmo" ovat selkeitä määritteitä.
  • Vähälläkin pärjää: Valaistusohje voi olla myös erittäin yksinkertainen. Ohjeilla, kuten "punainen värimaailma ja energinen fiilis koko esityksen ajan" pärjää aivan mainiosti.
  • Kilauta kaverille: Mahdollisuuksien salliessa pyydä kaveri yleisöön harjoitusten ajaksi avustavaksi silmäpariksi. Valojen toiminta näkyy yleisöön paljon paremmin kuin lavalle. Cosplayvänkärit voivat auttaa kaverisi bäkkärille sisään tätä varten.

Valmiit valo-ohjeet sekä mahdolliset kysymykset näistä tulisi toimittaa ison salin tiimille, sähköpostitse osoitteeseen isosali (ät) tracon.fi.

Valaistus WCS- ja NCC-karsinnoissa

WCS- ja NCC-kilpailujen osallistujilla on mahdollisuus vaikuttaa laajalti valaistusjärjestelyihin. Monenlaisia vaihtoehtoja on käytettävissä ja pyrimme toteuttamaan erilaiset toiveet pyyntöjen perusteella. Kannattaa kuitenkin pitää hieman jäitä hatussa - yksinkertaiset valo-ohjeet tuottavat monesti parhaimman tuloksen.

Excel-tiedostosta löydät ensimmäisestä välilehdestä tyhjän lomakepohjan. Täytä tähän haluamasi valo-ohjeet. Löydät toisesta välilehdestä esitäytetyn mallin, josta voit halutessasi lainata ideoita ohjeiden täyttämiseen.

Lataa tiedosto: NCC- ja WCS-karsintojen valo-ohjepohja (xlsx, 14 KB)

Valaistus esityskilpailussa

Esityskilpailussa tarjolla on yksinkertaisempia valaistuksen malleja. Valo-ohjaaja toteuttaa toiveita mahdollisuuksien mukaan ja pyrkii etsimään parhaan ratkaisun toiveisiin. Esityskilpailijoilla on mahdollisuus yhteen lavaharjoituskertaan sunnuntaina aamupäivästä.

Lataa tiedosto: Esityskilpailun valo-ohjepohja (xlsx, 13 KB)

Takaisin sisällysluetteloon

Tuomaristo ja palkinnot

Jokaisella kilpailulla on oma tuomaristonsa, joka vastaa voittajien valinnasta. Poikkeuksena on pukudesignkilpailu, jossa yleisö valitsee voittajan.

Tuomaristokilpailuissa käytetään apuna ennakkotuomarointia. Jokaisen osallistujan tulee käydä tuomarien puheilla ennen kilpailua. Tarkista kilpailukohtaiset tuomarointiaikataulut ylempää.

WCS-karsinnan voittajaryhmä palkitaan kahden hengen viikon mittaisella matkalla Japaniin, seuraavana kesänä pidettävään finaaliin. Toiseksi ja kolmanneksi sijoittuneet parit saavat pokaalit sekä Sinooperin lahjakortteja.

Parikilpailun kolme parasta paria palkitaan pokaalein.

Pukudesignkilpailun eniten ääniä saanut palkitaan pokaalilla.

NCC-karsinnan voittaja edustaa Suomea ensi kesän finaalissa. Voittaja saa lisäksi muistoesineeksi pienen pokaalin.

Esityskilpailussa palkitaan kolme parasta esitystä. Kolmelle parhaalle esitykselle jaetaan pokaalin, yksi per sijoitus riippumatta osallistujien määrästä ryhmässä. Mikäli ensimmäiseksi sijoittuu useamman kuin yhden hengen esitys, jaetaan lisäksi kaikille ryhmän jäsenille cosplaylajimitali.

Tuomaristolla on optio halutessaan jakaa myös kunniamainintoja. Kunniamaininnan saaneet palkitaan lajimitalilla.

Järjestäjät varaavat oikeuden muutoksiin palkintojen osalta.

Takaisin sisällysluetteloon

Liitteet

Liitteissä selvennetään yksityiskohtaisesti kilpailun osallistujien henkilötietojen käsittelyä. Nyrkkisääntö on, että henkilötietoja käsitellään erittäin luottamuksellisesti, vain järjestäjien toimesta, eikä osallistujien tietoja luovuteta edelleen.

Takaisin sisällysluetteloon

Yhteistyössä

Sangatsu Manga
Säätöyhteisö B2 ry

sekä

Sinooperi
Tietovelhot Oy

Genrewear

Rento tapa kylpeä

Tampere Kuplii ry

World Cosplay Summit

Japan Pop -lehti

Prayers from cosplayers